Preventie voor osteoporose

Geplaatst op 14-02-2012

Bewegen als je begin twintig bent, verkleint het risico op botbreuken als je ouder wordt. Dit blijkt uit onderzoek van de University of Gothenburg onder meer dan 800 mannen.

Hoe sterk je botten zijn, wordt al op jonge leeftijd bepaald. Hoe meer botmassa je kweekt als je jong bent, hoe kleiner de kans op gebroken botten als je ouder bent. Uit eerder onderzoek bleek dat vooral beweging voor en tijdens de puberteit de botten sterker maakt. Onderzoekers van de University of Gothenburg ontdekten dat ook bewegen als je begin twintig bent je botmassa verbetert.  
Brozer

833 Zweedse mannen werden onderzocht. Degenen die meer bewogen tussen hun 19 en 24e verbeterden de botdichtheid in hun heupen, lumbale wervelkolom, armen en en onderbenen. Proefpersonen die weinig bewogen hadden brozere botten. "Mannen die meer gingen sporten of veel bleven sporten, ontwikkelden ook grotere en dikkere botten in hun onderarmen en -benen. Blijven bewegen of meer gaan bewegen als je jong bent, verbetert de botgroei. Waarschijnlijk verkleint dit later je risico op botbreuken", zegt Mattias Lorentzon.  

Osteoporose

Bij het ouder worden, kun je osteoporose (botontkalking) ontwikkelen. Botafbraak vindt dan sneller plaats, en de botten worden zo zwak dat je zomaar iets kunt breken.

Fysiotherapie & Wetenschap Leiden

Ouderdom

Osteoporose

Corpus Mentis
Centrum voor Fysiotherapie & Wetenschap
Herenstraat 39
2313 AE Leiden
071 - 889 14 35
Fysiotherapie Leiden
Email praktijk: info@corpusmentis.nl
Email cursussen: cursus@corpusmentis.nl