Drankjes zijn stiekeme caloriebommen
Terug
Geplaatst op 25-07-2010
Afvallen doe je door minder calorieën te nuttigen. Wat door veel mensen wordt vertaald als: door minder te eten. Maar onderschat het aantal calorieën niet dat je met drinken binnenkrijgt! Veel dranken – water, thee en koffie niet meegerekend – bevatten stiekem veel calorieën. Bovendien verzadigen drankjes nauwelijks. Je gaat er dus minder snel vol van zitten. En ondertussen tellen de calorieën maar door…
Onderzoeker Nicolien Zijlstra van de Universiteit Wageningen onderzocht hoe het komt dat drankjes minder verzadigen. Zijlstra deed 6 experimenten om erachter te komen waarom vloeistoffen minder verzadigend zijn dan vaste voedingsmiddelen. Textuur is daarbij van groot belang. Vloeistoffen worden snel doorgeslikt, omdat er niet hoeft te worden gekauwd. Ook de eetsnelheid en de hapgrootte zijn van belang.
Uit de experimenten blijkt dat hoe vloeibaarder een voedingsmiddel, hoe minder verzadigend. Je bent dan eerder geneigd om meer te drinken. Daarentegen leidt langzamer eten door het nemen van kleine happen en voedsel langer in de mond te verwerken, juist tot een lagere voedselinname. Volgens Zijlstra zijn de bevindingen relevant voor de ontwikkeling van strategieën om eetgedrag te beïnvloeden en zo de voedselinname van mensen te verhogen dan wel te verlagen. Dit zou uiteindelijk een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het toenemende probleem van overgewicht.
Onderzoeker Nicolien Zijlstra van de Universiteit Wageningen onderzocht hoe het komt dat drankjes minder verzadigen. Zijlstra deed 6 experimenten om erachter te komen waarom vloeistoffen minder verzadigend zijn dan vaste voedingsmiddelen. Textuur is daarbij van groot belang. Vloeistoffen worden snel doorgeslikt, omdat er niet hoeft te worden gekauwd. Ook de eetsnelheid en de hapgrootte zijn van belang.
Uit de experimenten blijkt dat hoe vloeibaarder een voedingsmiddel, hoe minder verzadigend. Je bent dan eerder geneigd om meer te drinken. Daarentegen leidt langzamer eten door het nemen van kleine happen en voedsel langer in de mond te verwerken, juist tot een lagere voedselinname. Volgens Zijlstra zijn de bevindingen relevant voor de ontwikkeling van strategieën om eetgedrag te beïnvloeden en zo de voedselinname van mensen te verhogen dan wel te verlagen. Dit zou uiteindelijk een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het toenemende probleem van overgewicht.
Terug